fbpx
Ondernemerschap,  Social Media voor ondernemers

Social media voor ondernemers

Als ondernemer wil je vaak knallen met je bedrijf en jouw passie met jouw product of dienst overbrengen naar de buitenwereld. Hoe belangrijk is het dan om met Social Media aan de slag te gaan? Juist heel belangrijk! Social Media is een van de manieren waarop je de wereld kennis kunt laten maken met jouw dienst of product, waarmee je je kunt verbinden met je fans en bovenal je ideale klant beter kunt leren kennen!

Hoe begin je met het zakelijk gebruiken van social media?

En dan hoor ik je denken, maar ja waar begin ik met het zakelijk gebruiken van social media? Daar wil ik je graag bij helpen en daarom heb ik 5 tips voor je verzameld die jou op weg kunnen helpen bij het starten met het social media als ondernemer.

5 Tips om als ondernemer te starten met social media

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Doe onderzoek naar de social media kanalen die er zijn en welke kanalen bij jou passen
  3. Bepaal je doel per kanaal
  4. Verzamel content (foto’s, video’s en tekst) en schrijf alvast wat uit
  5. Profielen inrichten

Deze 5 tips zijn een goede basis om te starten met social media, maar natuurlijk nog niet alles. Het eerste doel is echter om gewoon lekker te kunnen beginnen! Zo kun je ervaring opdoen met het zichtbaar zijn van je bedrijf op social media, leer je hoe de social media kanalen werken en kun je ontdekken wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn. Het belangrijkste vind ik om je te beseffen dat het niet in steen geschreven staat. Het helpt je om richting te bepalen, maar het is helemaal niet erg als je er na een periode van tijd achterkomt dat sommige dingen in de prakijkt anders blijken en dat je daarop anticipeert.

Hieronder licht ik de tips een voor een verder toe.

  1. Bepaal je doelgroep
    Als je al een poosje aan het ondernemen bent, heb je misschien al een rode lijn kunnen ontdekken in jouw klanten en kun je aan de slag met het bepalen van je doelgroep (je ideale klant). Ben je nog maar net gestart met je eigen bedrijf? Dan is er een grote kans dat je totaal nog geen beeld hebt van wie jouw doelgroep of ideale klant is. In beide gevallen is het goed om een ideale klant te formuleren.
  2. Doe onderzoek naar de social media kanalen die er zijn en welke kanalen bij jou passen
    Er is natuurlijk een breed spectrum aan social media kanalen, zoals Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin en nog veel meer. Zorg dat je inzicht krijgt in alle social media kanalen die er zijn, onderzoek welke doelgroepen er op deze kanalen actief zijn en kijk vervolgens welke van de kanalen dus bij jouw ideale klant passen. Dat zijn de social media kanalen waarop jij jezelf wilt laten zien. Zelf bepaal ik dit onder andere met behulp van het jaarlijkse Social Media Onderzoek van Newcom. Je kunt het rapport gratis downloaden.
  3. Bepaal je doel per kanaal
    Ieder social media kanaal heeft andere mogelijkheden. Zo gebruik je Linkedin meestal om zakelijke relaties te benaderen, is Instagram een platform om je door middel van beeld (foto’s, maar tegenwoordig absoluut ook video’s) te etaleren en heb je op Facebook de mogelijkheid om in je berichten te verwijzen naar je website. Nadat je stap 2 hebt volbracht, heb je duidelijk inzicht in de social media kanalen die voor jou relevant zijn. De volgende stap is om te bepalen waar je welk kanaal voor wilt gebruiken, wat is je doel per kanaal?

    Je kunt hiervoor bijvoorbeeld denken aan:
    – traffic naar je website genereren
    – zichtbaar zijn
    – naamsbekendheid opbouwen
    – je producten/diensten laten zien
    – conversies verhogen

    Bepaal voor ieder kanaal het doel en stem daar je content op af.
  4. Verzamel content en schrijf alvast wat uit
    Als het goed is, weet je nu waar je doelgroep zit, op welke kanalen je dus actief wilt zijn als bedrijf en met welke doelen. Hopelijk kun je daarmee ook bepalen welk verhaal je over wilt brengen op de betreffende kanalen en kun je nadenken over hoe je dit over wilt brengen. Mijn tip daarvoor is om pen en papier te pakken en gewoon lekker te schrijven. Schrijf álles op wat met jouw dienst/product, werk of branche te maken heeft en kijk welk stukje informatie past bij welk kanaal en hoe je dat kleine stukje informatie uit kunt diepen (door middel van uitgebreide tekst, foto’s of video’s). Begin met verzamelen en uit te werken en zet het daarna in een contentplanning. Op die manier hoef je niet iedere dag opnieuw na te denken over wat je wilt posten op social media, maar kun je het goed voobereiden.
  5. Profielen inrichten
    Nu heb je je eerste content verzameld, maar hoe zorg je ervoor dat het bij je doelgroep terecht komt? Daarvoor ga je natuurlijk zelf jouw bedrijfsprofielen oprichten op de gekozen social media. Vrijwel ieder platform heeft de mogelijkheid om een bedrijfsaccount aan te maken, dus mijn tip is om dit ook vooral te doen. Dan houd je zakelijk van privé gescheiden én heb je de mogelijkheid om meer informatie te verzamelen over je doelgroep. Richt de profielen dusdanig in dat er herkenbaarheid in terug te vinden is. Dit kun je doen door op ieder platform dezelfde profielfoto te gebruiken, dezelfde beschrijvende tekst over je bedrijf en eventueel dezelfde kleuren te gebruiken. Let op: zit je op 2 of 3 kanalen die totaal verschillend zijn qua doelgroep? Probeer je algemene beschrijvende tekst dan per kanaal wel dusdanig aan te passen dat het bij de doelgroep past. De strekking van het verhaal mag hetzelfde zijn, maar de tone of voice kan verschillen.

Hopelijk helpt dit je bij het zetten van die eerste stap om écht te beginnen met social media als ondernemer. Vind je het nog lastig om dit in de praktijk te brengen? Dan kan de workshop Starten met Social Media voor ondernemers je daar goed bij helpen.

Veel succes!

——–

Voor vragen of meer informatie ben ik te bereiken of nadine@nadinekokkelkoren.nl

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *